Kodeks etyki
Kodeks etyki pracowników Miejskiego Domu Pomocy Społecznej w Rybniku
I Postanowienia wstępne
- Kodeks etyki wyznacza zasady postępowania pracowników MDPS w Rybniku
- Zasady określone w niniejszym kodeksie winny być stosowane przez wszystkich pracownikówa. MDPS
- Pracownicy obowiązani są do przestrzegania norm etycznych, prawnych i moralnych zawartych w tym kodeksie.
II Ogólne zasady postępowania pracownika MDPS
- Obowiązkiem pracowników MDPS jest rzetelne, uczciwe wykonywanie powierzonych czynności oraz systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
- Pracownicy MDPS są zobowiązani do współpracy z innymi pracownikami w celu wykonywania czynności służbowych.
- Pracownik winien rozstrzygać konflikty ze współpracownikami, bez uszczerbku dla mieszkańca.
- W ocenach pracowników kierować się obiektywizmem.
- Przestrzegać zasady lojalności względem pracowników oraz instytucji zatrudniającej.
- Świadczyć gotowość do wykonywania poleceń służbowych.
- Pracownik obowiązany jest do racjonalnego dysponowania środkami finansowymi instytucji.
- Pracownik obowiązany jest do dbania o powierzony sprzęt i mienie.
- W stosunku do przełożonych pracownicy winni być uprzejmi, uczciwi i życzliwi.
- W stosunku do podwładnych i współpracowników pracownik MDPS powinien być koleżeński, życzliwy, chętny do współpracy, bezkonfliktowy i opanowany.
- Pracownik winien dbać o bezpieczeństwo mieszkańców w czasie wykonywania obowiązków służbowych.
- Wygląd i strój pracownika winny licować z zajmowanym stanowiskiem.
III Odpowiedzialność etyczna pracowników MDPS wobec mieszkańców
- Sprawować profesjonalną opiekę nad mieszkańcami MDPS zgodnie z obowiązującymi standardami.
- Okazywać mieszkańcom należyty szacunek, życzliwość, wyrozumiałość( zrozumienie), cierpliwość stwarzając atmosferę wzajemnego zaufania i zrozumienia.
- Rzetelnie wykonywać obowiązki wynikające z zakresu wykonywanej pracy kierując się dobrem mieszkańca.
- Respektować prawa mieszkańca do intymności i godności osobistej.
- Ponosić odpowiedzialność za jakość i zakres świadczeń, do których się zobowiązuje, które się zleca lub wykonuje.
- Przeciwstawiać się praktykom niehumanitarnym lub dyskryminującym mieszkańców MDPS.
- Stosować zasady równego traktowania mieszkańców bez względu na wiek, płeć, stan cywilny, orientację seksualną, narodowość, wyznanie, przekonania polityczne, stan zdrowia, rasę kolor skóry oraz inne preferencje i cechy osobiste.
- Zachować tajemnicę służbową dotyczącą wszelkich wiadomości na temat mieszkańca i jego środowiska rodzinnego i społecznego.
- Wykazywać zaangażowanie na rzecz pomocy mieszkańcom w rozwiązywaniu ich problemów życiowych z wykorzystaniem ich umiejętności zawodowych, wiedzy i kompetencji.
- Umożliwić mieszkańcowi kontakty z rodziną, społecznością lokalną oraz posługą duchową zgodnie z wyznaniem.
- Umożliwić mieszkańcowi udział w terapii zajęciowej, rehabilitacji, imprezach kulturalnych i życiu społecznym.
IV Przepisy końcowe
- W przypadkach nieprzewidzianych w Kodeksie etyki pracowników MDPS pracownicy winni postępować zgodnie z zasadami sformułowanymi w : • Ustawie o Pomocy Społecznej • Regulaminach i procedurach obowiązujących w MDPS • Kodeksie Etycznym Polskiego Towarzystwa Pracowników Socjalnych • Kodeksie Etyczno Zawodowym Psychologa • Kodeksie Etyki Zawodowej Pielęgniarki i Położnej.
- Kierownicy Działów zobowiązani są do upowszechnienia zasad zawartych w Kodeksie wśród podległych pracowników. Kodeks etyczny został stworzony celem podniesienia problemu poszanowania godności człowieka, jej obrony oraz prawa człowieka do samostanowienia.